De Zorg in Nederland kenmerkt zich steeds sterker als een gebied waarin zelfredzaamheid een belangrijke rol speelt.
Een hulpvraag is niet meer een vanzelfsprekendheid om direct een scala aan hulpbronnen aan te boren. De Nederlander wordt vriendelijk doch dringend verzocht om eerst eens bij zichzelf te raden te gaan of de hulpvraag wƩrkelijk professionele hulp vereist.
En om onderbouwd antwoord te kunnen geven op die vraag is het zeer nuttig om te weten op wat voor onderwerpen dit kan worden getoetst.
Het IPH (Institute for Positive Health) is erin geslaagd om mensen inzicht te geven om hun gezondheid en welzijn aan de hand van een praktische vragenlijst. De uitkomsten van die vragenlijst geven in een webmodel, op 6 verschillende thema's, een overzicht van de huidige, persoonlijke beleving. (zie afbeelding)
Dit hulpmiddel zal de komende tijd aan populariteit gaan winnen omdat het zeer toegankelijk is (klik op IPH logo op onze 'Netwerk' pagina) en eenvoudig in gebruik.
In het kader van Patiƫntenparticipatie is Positieve Gezondheid een niet meer weg te denken hulpbron en de komende jaren zal ZoZW hier veel aandacht aan schenken in haar programma's.
Wordt vervolgd.